Как да направим абстрактни водни текстури?



Здравейте приятели! Днес ще се опитам да ви дам някои практически съвета за това как да се справите по-добре със заснемането на макро снимки на водни текстури.Първото и най-важно нещо е да започнете да мислите по различен начин спрямо заобикалящия ни миниатюрен свят. Нека за миг си представим, че сме мравки. Тогава една ябълка ще бъде за нас голяма и луксозна къща, една чаша с вода ще е басейн с олимпийски размери, а помещението, в което се намираме ще е един голям град. Ако се опитаме поне за миг да мислим като едно такова малко същество от този миниатюрен свят, ще открием хиляди неща, които могат да бъдат обект на нашите снимки.

Няколко основни правила при снимане:
1. Ако снимате с компактен цифров фотоапарат изберете режим „Макро”. Ако снимате с DSLR изберете ръчен режим „M”.
2. Снимайте възможно на най-малко ISO /светлочувствителност/, което ще ви позволи да имате по-малко шум и по-голяма чистота на изображението.
3. Използвайте по възможност ръчно фокусиране.
4. Снимайте на най-голямата резолюция, която може да ви даде съответният цифров апарат и ако имате възможност в RAW формат. Това е необходимо, за да можете впоследствие, ако се наложи, да кадрирате по-добре и да увеличите изображението.
5. Снимайте от максимално отворена бленда до бленда не по-малка от f8 – f11. 6. Снимайте по възможност със статив, тъй като при макро фотографията дълбочината на рязкост /фокуса/ е много малка /плитък фокус/ и всяко малко трепване на апарата влияе на фокуса.
7. По възможност снимайте перпендикулярно на равнината на обекта, за да избегнете недостатъците от плиткия фокус.
8. Ако снимате с DSLR – използвайте макро обективи, тъй като те имат по-добри оптични характеристики за този вид фотография. Използвайте макро пръстени, които ще ви позволят да се приближите повече до обекта, който снимате, без да развалят качеството на изображението, а само ще намалят светлосилата на вашия обектив. Ако използвате проаксиални лещи / макро лещи/, трябва да знаете, че те намалят качеството на снимката.
9. Може да използвате всякакъв вид осветление от настолна лампа, халогенни крушки, вградени светкавици, макросветкавици до студийно осветление. Важното е обектът да е достатъчно силно осветен, за да може да снимате с малко ISO, по-затворена бленда и по-голяма скорост. Избягвайте фронтално осветяване на обекта и снимането с вградена светкавица. Не се притеснявайте да използвате различни комбинации от осветление и цветна температура – все пак снимате водна абстракция, в която вие си определяте цветната хармония.

С какъв фотоапарат да снимаме?
Компактен или огледално-рефлексен /DSLR/ цифров апарат?



Компактен фотоапарат:

Предимства:
1. Лесно достъпен от към цена за повече хора
2. Вградена „Макро” функция - възможност за снимане от малко разстояние
3. Бърз автофокус
4. Удобен LCD дисплей за следене на обекта в процеса на снимане

Недостатъци:
1. Несменяем обектив
2. Големи нива на цветен шум
3. Невъзможно използване на макро пръстени и макро светкавици, а само макро лещи, които допълнително биха влошили качеството на изображението
4. Трудно ръчно фокусиране

Огледално-рефлексен фотоапарат /DSLR/:

Предимства:
1. Сменяема оптика, възможност за използване на специализирани макро обективи, макро пръстени и макро светкавици
2. Ниски нива на цветния шум.
3. Лесно и удобно ръчно фокусиране
4. Използване на функция LIVE VIEW / това се отнася за някой марки и модели DSLR-и, при които може да се види на LCD дисплея обекта на снимане 1:1 и да се направи точно и прецизно фокусиране преди самата снимка/.

Недостатъци:
1. Фокусиране през визьора на апаратът. /Освен ако апаратът няма функция LIVE VIEW/.
2. Необходимост от макро обективи и/или макро пръстени или макро лещи за снимане на макро фотография
3. По-висок ценови клас апарати
Изборът на апарат е изцяло ваша преценка, но според мен огледално-рефлексните /DSLR/ фотоапарати ще ви дадат по-голяма свобода на творческа работа, въпреки по-трудното и изпълнение.

Постановки:
Материали:
1. Течности: газирана вода, различни безалкохолни или алкохолни напитки, глицерин и т.н.
2. Основа за водните текстури: Голям прозрачен съд /аквариум, широка чаша за вино от тънко стъкло, голяма стъклена купа, парче прозрачен плексиглас или стъкло, огледало, различни мрежести материали, влакна, корди, платове и др.
3. Фонове: парчета плат, цветни хартии / може да намерите във всеки магазин за цветя/, плодове, зеленчуци и т.н. Тук трябва да имате в предвид, че фонът има две основни задачи – първо да служи като подложка на вашето изображение и второ да служи като текстура, която ще запълни обекта на снимката. Пример: ако снимаме една капка вода /глицерин/, която е поставена върху лист прозрачен плексиглас, а под него поставим син хартиен фон, на който има един лимон, то можем да получим снимка, която представлява лимон в капка на син фон.
4. Други: може да експериментирате с различни разтворими вещества: бои, мастила и т.н., разтворими хапчета, които отделят много мехурчета във водата, цветни сламки, по които се образуват мехурчета след като ги поставим в чаша газирана вода, компакт дискови носители CD/DVD/, които могат да служат като основа за капките и наклонени под различен ъгъл спрямо светлината да ви дадат множество цветови ефекти.



Постановка 1
Вземете голяма стъклена чаша за вино /желателно е да е от тънко стъкло/. Поставете няколко цветни сламки в нея и я напълнете с газирана вода. Изчакайте няколко минути, за да се образуват мехурчета по сламките. Поставете зад чашата едноцветен фон по ваш избор. Осветете чашата отстрани /може и от двете страниJ/. Нагласете апарата, като се придържате към основните правила за снимане на макро фотографията и направете снимката.



Постановка 2
Използвайте постановка номер 1. Махнете сламките и долейте в чашата малко зехтин, олио или веро. Ако разполагате с достатъчно силно осветление, за да снимате на скорост по-голяма от 1/200s и имате партньор, който да ви помогне, може да снимате докато наливате течността. Тук е желателно да фокусирате предварително някъде по средата на чашата/може да използвате потопена сламка за да намерите фокуса/, тъй като шансът да фокусирате в момента на смесването на двете течности е много малък. Но, ако не успеете, не губете кураж. След като течностите се смесят, може да снимате балончетата, които се получават по стената на чашата.



Постановка 3
Вземете лист цветна хартия и го поставете на масата. В горния край може да го повдигнете като го подпрете или закачите на нещо, за да имате фон, както в хоризонталата, така и във вертикалата, без да се получи рязка и отчетлива граница. Вземете лист прозрачен плексиглас или тънко стъкло и го сложете на масата върху фона, като го поставите на четири пластмасови чашки /или на каквато основа имате подръка/. Вземете капкомер и поставете няколко капки глицерин върху него. Осветете го странично. Нагласете апарата, като се придържате към основните правила за снимане на макро фотографията и направете снимката. Може да напръскате вода върху стъклото /плексигласа/ с помощта на пулверизатор. Може да поставите някакъв предмет на фона /ако фонът е еднороден/, под основата на която са капките, и да заснемете капките от ъгъла, под който обектът ги запълва.



Постановка 4
Вземете лист цветна хартия и го поставете като в постановка номер 3. Вземете цвете и го поставете на фона. Използвайте мъхесто влакно, което опънете над масата. С помощта на пипета поставете капки глицерин върху избрана от вас власинка. Осветете го странично и нагласете апарата така, че да получите образа на цветето в капките глицерин. Обърнете внимание дали фонът ви покрива целия кадър.

Постановка 5
Това е вашата постановка. Може да направите комбинации с предните постановки, за да я получите. Дайте воля на вашето въображение. Не се отказвайте. Ако снимате без статив и получите мускулна треска след снимките, не се притеснявайте – това е напълно нормално, но веднага вземете един аспирин и чаша бираJ. Наздраве! /наливайки бирата във вашата чаша, помислете дали първо да я снимате или да оставите това за утре!/ Успех!

Всички снимки използвани в статията са направени повреме на практически семинар ”Водни текстури или макро експерименти с вода”, организиран от ФотоСинтезис на 15 и 16 март 2008г.

No comments:

Post a Comment